Pozn. Pojmem
proměnná označujeme libovolné písmeno, které zastupuje čísla z určitého oboru.
Tento obor nazýváme
obor proměnné. Konkrétní čísla, která se objevují ve výrazech, označujeme jako
konstanty.
Výraz je např. zápis

,

,

,

.
Výrazem naopak není zápis

.
Pro lepší pochopení uvedených pojmů se podíváme na výraz

,
pomocí něhož vypočítáme obvod kruhu. Jedná se o výraz, kde konstantami jsou čísla 2 a

(jejich hodnota je stále stejná, konstantní). Proměnnou je v tomto případě písmeno

,
vyjadřující poloměr daného kruhu (hodnota poloměru se pro různé kruhy mění, proměňuje se, a s ní i obvod kruhu).
A jaký je obor proměnné

pro výraz

?
Díváme-li se na tento výraz jako na návod pro výpočet obvodu kruhu, tak obor proměnné je tvořen všemi kladnými čísly
(poloměr kruhu, tedy proměnná

, nemůže nabývat záporných hodnot ani nuly).
Jestliže však výraz

chápeme obecněji, jako určitý výraz se dvěma konstantami a
jednou proměnnou, pak do oboru proměnné zahrnujeme všechna reálná čísla.
Kromě oboru proměnné existuje i
definiční obor proměnné.
Do definičního oboru proměnné patří jen taková čísla, pro které daný
výraz má smysl. To znamená, že po dosazení libovolného čísla
z definičního oboru proměnné nenastane nepřípustná operace (dělení nulou, výraz nula na nultou, odmocňování záporného čísla, atd.).
V našem případě je definiční obor proměnné tvořen všemi reálnými čísly.
Pozn. Pozorný čtenář jistě zpozoroval, že řecké písmeno

[pí] jsme označili jako konstantu.
Jak již víme z kapitoly o číselných oborech, písmeno

reprezentuje iracionální Ludolfovo číslo (jeho přibližná hodnota je 3,14).
Pozn. Není-li v zadání úlohy obor proměnné uveden, bereme v úvahu ten nejobecnější možný (obvykle obor reálných čísel).
Z tohoto oboru vynecháme ty hodnoty, pro které výraz nemá smysl, a tím dostaneme definiční obor proměnné.
Pozn. Do
definičního oboru výrazu s více proměnnými patří jen taková čísla, pro která má daný výraz smysl.
Příklad[nahoru]
Urči, pro které hodnoty jednotlivých reálných proměnných má daný výraz smysl:
a)
Řešení
Výraz má smysl pro všechna

taková, že

,
tj.

.
Pro

by nastala nepřípustná operace dělení nulou.
Tedy

.
b)
Řešení
Aby měl výraz smysl, musí zároveň platit:

. První podmínku lze přepsat jako

, druhou jako

, tj.

.
První podmínka zaručuje, že nebudeme odmocňovat záporné číslo. Druhá podmínka vylučuje dělení nulou.
Tedy

.
c)
Řešení
Aby daný výraz měl smysl, musí zároveň platit:
1.

, tj.

.
Tato podmínka platí pro všechna

, protože druhá mocnina libovolného čísla je vždy větší nebo rovna nule.
2.

, tj.

.
3.

, tj.

, tedy

.
První podmínka nám zaručí, že nebudeme odmocňovat záporné číslo. Druhou podmínkou vyloučíme pod odmocninou všechna záporná čísla i nulu, abychom neodmocňovali záporné číslo ani nedělili nulou.
Třetí podmínka zaručuje, že nebudeme dělit nulou.
Tedy

,

,

.
Příklad[nahoru]
Urči hodnotu výrazu pro dané hodnoty proměnných:
a)

, pro
Řešení

b)

, pro
Řešení

c)

, pro
Řešení

d)

, pro
Řešení
Pro zvolené hodnoty proměnných výraz nemá smysl. Po dosazení za proměnnou

ve jmenovateli
by nastala nepřípustná operace, a to dělení nulou.
S výrazy se v matematickém textu setkáváme často. Přehledný a snáze srozumitelný výraz totiž nahrazuje zdlouhavý slovní popis. Srovnej:
Podíl pětinásobku součtu dvou reálných čísel a druhé odmocniny z jejich rozdílu jednoduše zapíšeme jako

.
Příklad[nahoru]
Zapiš jako výraz se zvolenými proměnnými (např.

,

):
a) součet šestinásobku třetí mocniny prvního čísla a třetiny absolutní hodnoty druhého čísla
Řešení

b) rozdíl druhé odmocniny dvojnásobku prvního čísla a druhé mocniny čtyřnásobku druhého čísla
Řešení

c) součin dvojnásobku prvního čísla a čtvrtiny druhé odmocniny druhého čísla
Řešení

d) podíl čtvrté mocniny prvního čísla a absolutní hodnoty dvojnásobku druhého čísla
Řešení
S výrazy se setkáváme také v podobě vzorců, a to nejen v matematice, ale i v dalších vědách – fyzice, chemii, zeměpisu (např. vzorec pro objem kvádru,
výpočet rychlosti podle dráhy a času, vzdálenost dvou míst na Zemi podle jejich souřadnic). Výrazy nám pomáhají i při zápisu řešení slovních úloh.
Příklad[nahoru]
Petra má 3 sáčky, v každém z nich je

bonbónů. Tyto bonbóny chce rozdělit mezi svých

spolužáků. Pomocí výrazu napiš, o kolik se zmenší počet bonbónů pro každého spolužáka,
jestliže Petra chce obdarovat i

kamarádů z vedlejší třídy, a během cesty do školy už 5 % bonbónů snědla.
Řešení
Původní počet bonbonů pro každého spolužáka…

Počet spolužáků a kamarádů z vedlejší třídy…

Počet bonbonů, které má Petra po příchodu do školy…

, tj.

Počet bonbonů, které dostane každý spolužák nebo kamarád…

Zmenšení počtu bonbonů připadajících na spolužáka…
Pozn. V této kapitole pracujeme s algebraickými výrazy, tj. s výrazy, v nichž za každou proměnnou dosazujeme z číselného oboru. Existují ale i nealgebraické výrazy, jako např. výraz

. S nealgebraickými výrazy se setkáváme např. ve výrokové
logice. Většinou lze z kontextu poznat, kdy výraz je či není algebraický. Proto můžeme slovo algebraický vynechat.
Cvičení k této kapitole.
[nahoru]