Notice: Use of undefined constant default_charset - assumed 'default_charset' in /srv/beegfs/web/web/kdm/diplomky/cabri/config.php on line 1 Geometrie zive

Geometrie zive - logo

Návod

Jak používat tyto stránky

V této kapitole najdete rychlé a stručné informace o těchto stránkách a jakým způsobem je používat.

Obsah této práce je určen především pro středoškolské učitele matematiky.

Levá část okna obsahuje nabídku s přímými odkazy do všech kapitol textu. Kapitoly pokrývají většinu témat z látky středoškolské planimetrie.

Obsah kapitoly není souvislým učebním textem. Jejím těžištěm je sbírka připravených okomentovaných rysů, které mají sloužit jako materiál a náměty pro využití možností dynamické geometrie při výuce konkrétního tématu.

Typický rys obsahuje:

S rysem lze interaktivně pracovat přímo ve vašem WWW prohlížeči. Stačí kliknout obrázek rysu a ten se otevře ve zvláštním okně. S rysem pak lze běžně manipulovat, jako by byl otevřen v Cabri Geometry II - přesouvat volné body i celé objekty, animovat ho, přehrávat postup konstrukce atd. Viz kapitola CabriJava.

Vyzkoušejte si zde:

otevři rys v CabriJava

Klikněte na obrázek. Okno, které se otevře, přesuňte pokud možno tak, aby vám nezakrýval tento text. Počkejte, dokud se v okně nezobrazí rys.

Poznámka: Načtení prvního rysu může trvat při pomalém spojení na internet i několik desítek sekund - načítá se Java applet o velikosti asi 150kB. Další rysy už se načítají bez prodlení.

Uchopte bod P myší (tzn. přeneste nad něj kurzor myši, stiskněte a nechte zmáčknuté levé tlačítko myši) a pohybujte jím.

Všimněte si, že bodem lze pohybovat pouze po kružnici. Bod je tzv. částečně vázaný - byl vytvořen jako bod na objektu (kružnici) a tuto vlastnost si zachovává.

Při pohybu bodu P jste si jistě všimli, že osa úhlu APB se protne s kružnicí vždy na stejném místě. Stejně tak velikost úhlu APB se nemění.

Vyzkoušejte si měnit i další prvky konstrukce - body A a B lze rovněž posouvat po kružnici, kružnici lze měnit poloměr (tažením za jakýkoliv její bod). Přitom si všechny objekty zachovávají své geometrické vazby (body zůstávají na kružnici, osa úhlu zůstává osou úhlu apod.)

V okně s aktivním rysem jsou dvě ikony. Pravá, červený otazník, otevře kapitolu s podrobným návodem na ovládání rysu. Levá, ikona Cabri Geometry, odkazuje na soubor obsahující rys. Kliknutím na ní je možné rys stáhnout a uložit na vašem počítači, případně ho otevřít přímo v Cabri Geometry.

Aby bylo možné rys otevřít v Cabri Geometry II, je nutné mít tento program nejprve nainstalován na počítači. Pro většinu rysů postačí jeho zkušební verze. Více informací naleznete v úvodní kapitole.


[ zpět ] [ nahoru ] [ titulní stránka ] Poslední úprava této stránky: 2016-02-11
Zoran Bonuš