Základní kombinatorická pravidla
Kombinatorické pravidlo součtu
Také toto pravidlo v životě často využíváme, aniž si to uvědomujeme. Jestliže máme např. tři žluté, dvě modré a čtyři zelené pastelky, umí každý snadno spočítat, že dohromady máme 3 + 2 + 4 = 9 pastelek. Matematicky se toto pravidlo formuluje takto:
Jsou-li A1, A2, …, An konečné množiny, které mají
po řadě
p1, p2, …, pn
prvků,
a jsou-li každé dvě disjunktní, pak počet prvků množiny
A1 ∪ A2 ∪ … ∪ An
je roven
p1 + p2 + … + pn.
Příklad
Do třídy chodí 28 žáků. Devět z nich jezdí do školy autobusem a tři vozí do školy rodiče autem. Kolik žáků z této třídy chodí do školy pěšky, jestliže nikdo nepoužívá na cestě do školy jiný dopravní prostředek?
Řešení
Počet žáků, kteří jsou z této třídy a chodí do školy pěšky, označíme x.
Potom platí:
28 = 9 + 3 + x
Vyjádřením x získáme výsledek:
x = 28 − 9 − 3 = 16
Z této třídy chodí do školy pěšky 16 žáků.
Příklad
V letadle na mezinárodní lince je 9 chlapců, 5 amerických dětí, 9 mužů, 7 dětí jiné státní příslušnosti, 14 Američanů, z nichž je 6 mužů, a 7 žen jiné státní příslušnosti. Kolik cestujících je v letadle?
Řešení
Nejprve určíme počet dětí: v letadle je 5 amerických dětí a 7 dětí jiné státní příslušnosti, to znamená dohromady 12 dětí. Dále je v letadle 7 žen jiné státní příslušnosti než americké a 9 mužů. K určení celkového počtu dospělých tedy zbývá zjistit, kolik amerických žen je v letadle. Ze zadání víme, že je v letadle 14 Američanů, z toho 6 mužů a 5 dětí. Počet amerických žen je proto 14 − 6 − 5 = 3. Dostáváme tak počet dospělých: 9 + 7 + 3 = 19. V letadle je tedy 12 dětí a 19 dospělých, což je dohromady 31 cestujících. Informace o tom, že v letadle je 9 chlapců, není k výpočtu potřeba.
O trochu složitější je určování počtu prvků sjednocení množin v případech, kdy tyto množiny nejsou disjunktní.
Příklad
V jedné třídě, ve které každý žák ovládá aspoň jeden ze dvou jazyků (angličtinu nebo němčinu), hovoří 25 žáků anglicky, 16 žáků německy a 7 žáků hovoří oběma jazyky. Kolik žáků chodí do této třídy?
Řešení
Množinu žáků, kteří mluví anglicky, označíme A, a množinu žáků,
kteří mluví německy, označíme N. Protože každý žák ve třídě
ovládá alespoň jeden z uvedených jazyků, chodí do třídy tolik žáků,
kolik prvků má sjednocení množin A a N.
Počet prvků množiny X označujeme symbolem |X|.
Víme, že |A| = 25,
|N| = 16,
|A ∩ N| = 7.
Kdybychom jen sečetli
|A| + |N|, byli by
žáci, kteří mluví oběma jazyky, započítáni dvakrát. Je proto potřeba je jednou
odečíst:
|A ∪ N| = |A| + |N| − |A ∩ N| = 25 + 16 − 7 = 34.
Do této třídy chodí 34 žáků.
Příklad
Při matematické soutěži řešili žáci tři úlohy; označme je A, B, C. Ze stočtyřiceti soutěžících vyřešilo úlohu A osmdesát, úlohu B sedmdesát a úlohu C padesát soutěžících. Přitom úlohu A a zároveň B vyřešilo čtyřicet soutěžících, úlohu B a zároveň C třicet soutěžících a stejně tak i úlohu A a zároveň C vyřešilo třicet soutěžících. Všechny tři úlohy vyřešilo dvacet soutěžících. Kolik soutěžících nevyřešilo ani jednu úlohu?
Řešení
Budeme postupovat tak, že nejprve zjistíme, kolik žáků vyřešilo alespoň jednu
úlohu, a tento mezivýsledek odečteme od celkového počtu soutěžících.
Množinu soutěžících, kteří vyřešili úlohu A (resp. B, C) označíme SA
(resp. SB, SC). Potom počet soutěžících, kteří vyřešili alespoň jednu
úlohu, je stejný, jako počet prvků množiny
SA ∪ SB ∪ SC.
Opakovaným kliknutím na obrázek se postupně objeví vzorec pro určení počtu prvků sjednocení tří množin.
|SA ∪ SB ∪ SC|
= |SA|
+ |SB|
+ |SC|
− |SA ∩ SB|
− |SA ∩ SC|
− |SB ∩ SC|
+ |SA ∩ SB ∩ SC|
…
|SA ∪ SB ∪ SC|
= |SA| + |SB| + |SC|
− |SA ∩ SB| − |SA ∩ SC| − |SB ∩ SC|
+ |SA ∩ SB ∩ SC| =
= 80 + 70 + 50 − 40 − 30 − 30 + 20 =
= 120.
Alespoň jednu úlohu vyřešilo 120 žáků. Soutěže se zúčastnilo 140 žáků,
zbývá tedy 20 žáků, kteří nevyřešili ani jednu úlohu.