Subsections

Editor zaměřený na kuželosečky - Uživatelská příručka

Editor je navržen tak, aby byl uživatelsky přívětivý a mohl být využit při výuce na středních školách. Je zaměřen na příklady na sestrojení kuželoseček, proto jsou funkce na zadání kuželoseček omezeny a kuželosečeky se dají zadat pouze pomocí ohnisek a vedlejšího vrcholu. Toto omezení vychází z nutnosti najít základní prvky jednotlivých kuželosečk v řešeném příkladu.

Image Editor1
Obrázek 1: Hlavní okno editoru

Prvky hlavního okna

Základní okno je zobrazeno na obrázku 1. Skládá se z několika částí:

Rýsovací plocha

Základní část editoru. Vykreslují se zde všechny geometrické objekty.

Levý panel

Panel s ovládacími prvky editoru. Zde si uživatel vybírá typ nástroje, tj. Bod, Úsečka, Rovnoběžka, Kolmice, Kružnice a nebo Kružítko. Jsou tu i nástroje na vytvoření kuželoseček, tj. Elipsa, Hyperbola a Parabola. Pokud uživatel podrží myš na libovolné ikoně zobrazí se nápověda k danému objektu.

Pravý panel

Obsahuje soupis všech vytvořených objektů, jejich názevy a bližší popis. Výběr objektů v tomto seznamu je svázán s objekty, které jsou vyrýsované, a tedy pokud uživatel vybere příslušný objekt na rýsovací ploše, vybere se i zde a naopak.

Spodní lišta

Uvádí aktuální typ přichytávání a typ nástroje. Zobrazuje se zde malá nápověda ke zvolenému nástroji.

Vrchní lišta

Tato lišta je tvořena panelem se základním ovládáním okna, vytvoření nového dokumentu, uložení, otevře-ní, zpět a dopředu v konstrukci. Jsou zde ikony pro volbu typu přichytávání kurzoru na nákresně nebo zde může uživatel vyvolat dialogy pro úpravu objektů, tj. měnit barvu, tloušťku, viditelnost popisku nebo viditelnost celého objektu. Je zde i dialog pro vytvoření nového objektu pomocí zadání souřadnic.

Hlavní nabídka

Shrnuje základní funkce k ovládání programu. Ve složce soubor je základní ovládání celého programu, ve složce úpravy nalezneme funkce na změnu geometrických objektů, tedy zpět a dopředu, nový objekt a samozřejmě i změnu objektu. Další položka je zobrazit, kde najdeme ovládání mřížky, tedy její zapnutí a nastavení, a také zapnutí zobrazení os. Mřížka i osa jsou při spuštění vypnuty. Poslední složkou je nápověda, zde uživatel může najít nápovědu k programu, řešené příklady nebo teorii ke kuželosečkám.

Dialogy

Dialog pro úpravu objektu

Uživatel jej může vyvolat buď kliknutím na ikonu v horní liště nebo z menu v záložce úpravy. Tento dialog slouží k úpravám vybraných objektů, tedy změně barvy, tloušťky, viditelnosti popisku a viditelnosti celého objektu. Tyto změny se projeví u všech vybraných objektů.

Image DialogZmena
Obrázek 2: Dialog na úpravu vybraných objektů

Dialog pro vytvoření nového objektu

Uživatel jej může vyvolat opět buď kliknutím na ikonu v horní liště nebo jej také nalezne v záložce úpravy. V tomto dialogu, viz obrázky 3, 4 a 5, jsou tři záložky pro vytvoření bodu, přímky nebo kružnice. Uživatel si zvolí, který objekt chce vytvořit, a zadá souřadnice. Může zvolit i barvu objektu a jeho tloušťku.

Image DialogBod
Obrázek 3: Dialog pro vytvoření nového bodu pomocí zadání souřadnic

Image DialogPrimka
Obrázek 4: Dialog pro vytvoření nové přímky pomocí zadání souřadnic

Image DialogKruznice
Obrázek 5: Dialog pro vytvoření nové kružnice pomocí zadání souřadnic

Další dialogy

Dalšími dialogy, které jsou užity v programu, jsou jednoduché dialogy pro načtení, uložení souboru nebo dialog pro volbu barvy. Tyto dialogy jsou vytvořeny jako standardní systémové dialogy, a díky tomu jsou shodné se stejnými dialogy v jiných programech.

Nástroje

V této podkapitole jsou popsány jednotlivé nástroje, které lze použít k rýsování a nastavení rýsovací plochy.

Bod

Bod lze sestrojit kliknutím na nákresnu nebo pomocí dialogu nového okna po zadání souřadnic.

Přímka / Úsečka

Přímku, neboli úsečku, sestrojíte pomocí zadání dvou krajních bodů úsečky nebo opět v dialogu pro nový objekt, kde zadáme souřadnice krajních bodů, mezi kterými je přímka viditelná.

Kolmice

Kolmice je speciální případ přímky, která je kolmá na vybranou přímku. Pro vytvoření kolmice klikněte na přímku, na kterou má být nová přímka kolmá, a bod v nárysně, kterým prochází. Úsečka je pak určena bodem v nárysně a průsečíkem kolmic.

Rovnoběžka

Rovnoběžka je speciální případ přímky, která je rovnoběžná s vybranou přímkou. Pro vytvoření rovnoběžky klikněte na přímku, na kterou má být nová přímka rovnoběžná, a bod v prostoru, kterým prochází. Úsečka je pak určena krajními body, které jsou spočítány tak, že se vektor kolmý spuštěný ze zvoleného bodu na vybranou přímku, přičte ke krajním bodům vybrané přímky.

Kružnice

Kružnice se sestrojí pomocí dvou bodů. Nejdříve zadáme střed kružnice a poté bod na obvodu kružnice. Jiný způsob sestrojení je opět v dialogu nového objektu, kdy zadáte souřadnice středu a poloměr kružnice.

Kružítko

Nástroj pro vytvoření kružnice dané středem a poloměrem, který je zadán vzdáleností dvou bodů různých od středu kružnice. Zadejte první krajní bod poloměru, poté druhý a na závěr střed kružnice.

Elipsa

Elipsu setrojíte pomocí tří speciálních bodů, obou ohnisek a jednoho vedlejšího vrcholu. Tedy musí platit, že kolmý průmět vedlejšího vrcholu do úsečky ohnisek splyne se středem této úsečky.

Hyperbola

Hyperbolu sestrojíte pomocí tří speciálních bodů, obou ohnisek a jednoho vedlejšího vrcholu. Tedy musí platit, že kolmý průmět vedlejšího vrcholu do úsečky ohnisek splyne se středem této úsečky. Vzdálenost musí být vedlejšího vrcholu od středu menší než polovina vzdálenosti úsečky ohnisek.

Parabola

Parabolu sestrojíte pomocí dvou bodů paraboly, a to ohniska a vrcholu.

Prodlužování úseček

Tento nástroj prodlouží, resp. zkrátí vybranou úsečku. Klikněte pro výběr úsečky v té části přímky, kde chcete prodlužovat, resp. krátit, a poté bod v nárysně, který určuje o kolik se úsečka zkrátí či prodlouží. Tedy se tímto bodem vede kolmice ke krácené úsečce a průsečík je nový krajní bod této úsečky.

Výběr

Nástroj výběr slouží k vybrání jednoho nebo více objektů. Vybírat můžeme dvěma způsoby, buď pomocí výběru v seznamu objektů v pravé liště nebo kliknutím a tažením myši, tedy vytvoření obdélníka přes objekty, které chceme vybrat.

Typy přichytávání

Další nástroj je volba přichytávání kurzoru. Jak a jestli se bude kurzor, a pak následně i vytvářené objekty, přichytávat nebo nebudou. Můžete zvolit bez přichytávání, přichytávání k mřížce, přichytávání ke krajním bodům nebo k průsečíkum. Jaké je aktuálně vybrané přichytávání můžete zjistit buď podle zamáčknuté ikony nebo v dolní liště okna.

Ovládání rýsovací plochy

Funkce pro manipulaci s rýsovací plochou:

K přiblížení nebo oddálení rýsovací plochy použijte kolečko myši.

Pro posunutí počátku stačí kliknout a táhnout pravým tlačítkem myši.

Pokud chcete zrušit aktuální nástroj, klikněte pravým tlačítkem myši. Nástroj se nastaví na Výběr.

Pokud máte nástroj kreslení Kolmice, Rovnobežky nebo Krácení po prvním stisknutí pravého tlačítka myši se odvybere vybraná přímka, po druhém se nástroj změní na Výběr.