Tento příklad má za úkol seznámit uživatele s ovládáním editoru, proto je zde popsán každý krok postupu včetně změny nastavení v programu.
Sestrojte elipsu, je-li dán hlavní vrchol A, střed S a excentricita e, viz obrázek 1.
Klikneme buď na ikonku Otevřít nebo v menu Soubor na Otevřít a z nabídky vybereme soubor Priklady/Priklad1.obr. Na rýsovací ploše se nám objeví zadání jako na obrázku 1.
Tento bod nalezneme tak, že od středu elipsy vyneseme stejnou vzdálenost, jako je od bodu S k bodu A, nebo-li velikost a.
Zapneme přichytávání ke koncovým bodům a vybereme nástroj Přímka. Pokud se nyní kurzorem přiblížíme k bodům A nebo S bude na ně kurzor ukazovat. Klikneme na bod A a poté na bod S.
Nyní úsečku prodloužíme o libovolnou vzdálenost za bod S, tj. aby obsahovala celou úsečku AS. Zvolte nástroj Krácení. V tomto okamžiku nám zmizí kurzor a program čeká dokud nevyberete úsečku, kterou chcete zkrátit nebo prodloužit. Klikněte proto na úsečku AS v okolí bodu S. Tímto program ví, který krajní bod úsečky si přejete změnit. Opět se vám objevil kurzor, který stále ukazuje na body, proto musíme změnit typ přichytávání na bez přichytávání. Nyní klikněte do prostoru za bod S. Úsečka se prodlouží, viz obrázek 2.
Nyní sestrojíme kružnici se středem v bodě S procházející bodem A. Opět budeme chtít, aby tento objekt procházel danými body, proto zapneme přichytávání ke krajním bodům. Nástroj nastavíme na Kružnice. Klikneme na bod S a poté na bod A. Vykreslí se nám kružnice b se středem v bodě S. Měla by protínat prodlouženou úsečku AS ve dvou bodech pokud ne, úsečku prodloužíme, viz výše.
Nyní máme vše připraveno, abychom vykreslili bod B. Tento bod leží na průsečíku prodloužené úsečky AS a kružnice b. Zapneme tedy přichytávání k průsečíkům a klikneme na tento průsečík.
Ohniska leží na hlavní ose ve vzdálenosti e od středu elipsy. Vzdálenost e máme danou ze zadání, stačí ji tedy pouze vynést, resp. sestrojit kružnici se středem S a poloměrem e. K tomu slouží nástroj Kružítko, kterému nejdříve zadáme pomocí dvou bodů vzdálenost a poté střed. Tedy zapneme přichytávání ke krajním bodům, abychom vybrali krajní body úsečky e. Klikneme na bod S, viz obrázek 3. Nyní stačí přepnout nástroj Bod, přichytávání k průsečíkům a kliknout na průsečíky úsečky AS a právě nakreslené kružnice c. Vzniknou nám body s názvy C, D.
Vedlejší vrcholy elipsy leží na vedlejší ose, která je kolmá na hlavní osu. Vzdálenost bodů od středu je velikost b, tu však neznáme, ale z bodové konstrukce elipsy víme, že tyto body také leží ve vzdálenosti a od ohnisek.
Tato přímka prochází bodem S a je kolmá na úsečku AS, proto nastavíme nástroj na Kolmice. Opět nám zmizel kurzor, protože program čeká na výběr přímky (úsečky), na kterou bude nová přímka kolmá. Chceme vést kolmici bodem S, proto přichytávání přepneme na ke krajním bodům a klikneme na tento bod. Nyní se nám vykreslila kolmice d, která je ale pouze v jedné polorovině dané úsečkou AS, proto tuto přímku prodloužíme dle stejného postupu popsaného výše.
Tuto situaci jsme již řešili, tedy přichytávání máme nastavené dobře tedy stačí použít nástroj Kružítko kliknout na bod A, bod S (vzdálenost a) a střed této kružnice f je ohnisko, tedy buď bod C nebo D.
Nyní vytvoříme hledané body, tj. nastavíme přichytávání k průsečíkům a pomocí nástroje Bod vytvoříme body E F, jako průsečíky přímky d a kružnice f. Získali jsme vedlejší vrcholy. Měli bychom být v situaci, jako je na obrázku 4
Nyní máme všechny nutné objekty sestrojeny. Jediné co nám zbývá je vykreslit elipsu. Proto zvolíme nástroj Elipsa a přichytávání k průsečíkům. Vybereme nejdříve ohniska, body C a D a jeden vedlejší vrchol, bod E, případně bod F. Poté se vyrýsuje elipsa a dostáváme výsledek, viz obrázek 5.
Řešení tohoto příkladu bez pomocných konstrukcí si můžete prohlédnout na obrázku 6. Příklad máme vyřešený, ale ukážeme si ještě další funkce programu, které zpřehlední rýsování.
Nejdříve změníme barvu elipsy. Nastavíme nástroj na Výběr, tento nástroj slouží k výběru jednoho nebo více objektů. Objekty se vybírají podržením levého tlačítka myši a následným tažením. Na rýsovací ploše se nám vykreslí obdélník, a vše co leží uvnitř nebo protíná obdélník, se vybere. Stejně tak můžeme využít seznam objektů v pravé části okna. Vybereme elipsu tak, že klikneme na její popisek v seznamu objektů. Nyní chceme změnit její barvu, proto klikneme na ikonku Úprava vybraných objektů. Zobrazí se nám dialog, kde můžeme upravovat vlastnosti objektu. Změníme barvu a potvrdíme OK.