Pár pedagogických zásad pro řešení
matematických úloh
Vybráno z publikace Emil Calda: Pedagogické
zásady a termíny va
výuce M & F, vydané roku 2003 nakladatelstvím PROMETHEUS,
spol. s r.o., Čestmírova 10, 140 00 Praha 4.
- PZ č.511
Chceme-li, aby žáci nějakou matematickou úlohu řešili, musíme jim ji
předložit. Je samotné nikdy vůbec nenapadne, aby si nějakou předložili
sami.
- PZ č.114
Úloha má kromě myšlení algebraického, geometrického, analytického,
syntetického a kombinatorického rozvíjet i myšlení normální.
- PZ č.324
Žákovu osobnost rozvíjíme při každé příležitosti, ale tak, aby
nepřerostla přes hlavu osobnosti naší.
- PZ č.325
Při tlumení žákovy osobnosti postupujeme humánně a tak, abychom měli
alibi. K jejímu utlumení jsou kromě úloh matematické olympiády vhodné i
konstrukční úlohy geometrické.
- PZ č.28
Umíme-li daný příklad vyřešit více způsoby, ukážeme je. Jedním způsobem
je žák deprimován pouze jednou.